پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳
آخرین ها
RSSGoogle+FacebookTwitter
خانه » عمومی » معرفی منابع نوری مصنوعی در عکاسی
پکیج آموزش عکاسی و نورپردازی با دوبله فارسی

معرفی منابع نوری مصنوعی در عکاسی

2

منابع نوری مصنوعی

وقتی هوا تاریک یا کم نور می شود یا وقتی عکاس داخل فضاهای داخلی سرپوشیده قرار می گیردنیاز به منابع نوری مصنوعی مطرح می شودکلیه منابع نوری مصرف شده در این شرایط را منابع نور مصنوعی می نامند.

مساله مهمی که هنگام استفاده از منابع نوری مصنوعی باید در نظر گرفت ، گرایش رنگی نورهای مصنوعی است. همانطور که می دانید منابع نورالتحابی یا تنگستن گرایش زرد و نارنجی دارند و عکس های گرفته شده در زیر این نورها به اصتلاح فضایی گرم و زرد پیدا می کنند و منابع نوری فلورسنت (مهتابی) رنگ آبی مایل به سبز (سبزآبی) یا سایان ایجامی نمایند.

برای حل این مشکل در آنالوک از فیلترهایتصحیح رنگ مرسوم بوده است. آنها فیلترهای رنگی با غلظتهای محاسبه شده و به رنگ مکمل رنگ منابع نوری قرار داده می شود یا در مقابل لنز مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه در دوربینهای دیجیتال این مشکل با کمک انتخاب گزنه های تنظیم تراز سفیدی ( white Balance – WB ) ، متناسب با منبع نور قابل حل است.

نورهای تنگستن ( نورهای دائم التحابی)

معمول ترین منابع نوری مصنوعی عبارتند از منابع نور التحابی خصوصا تنگستن . این نوع منابع نوری ، نوری دائمی در اختیار عکاس قرار می دهند، که کنترل وضعیت نور روی سوژه با آنها آسانتر می باشد؛ اما سه اشکال عمده دارد:

  1. قدرت نورشان چندان زیاد نیست.
  2. مصرف انرژی زیادی دارند.
  3. نورشان از نظر کلوین با نور خورشید تفاوت زیدی دارد. ( حدود 3200 در مقابل 5500 درجه کلوین )

اشکال رنگی در این منابع نوریبصورت فام زردو نارنجی در تصاویر ظاهر می گردد. برای رفع این اشکال فیلترهایی به رنگ آبی که مکمل رنگ زرد نارنجی است استفاده می شود و در دوربین های دیجیتال هنگام استفاده از این نوع منبع نوریگزینه نور تنگستن یا درجه نور کلوینمنبع نور را انتخاب می نماییم. راه دقیق دیگری که در دوربین های دیجیتال پیشبینی شده است ، سیستم تنظیم سفارشی کاربر ( Custom White Balance ) است؛ که با معرفی یک سطح سفید به دوربین ، زیر منبع نور مورد استفاده و تنظیم گزینه روی نشانه سفارشی انجام می گیرد.

استفاده از گزینه اتوماتیک در شرایطی که انواع دیگر نور در محیط نباشند نتیجه قابل قبول خواهد داشت.

نورهای فلور سنت ( نورهای فسفری ناشی از تخلیه الکتریکی )

نوع دیگر نورهای مصنوعی ، نورهای فلورسنت هستند که با وجود کم مصرف بودنشان از نطر انرژی به دلیل ، قدرت نوری کمتر و عدم قابلیت تمرکز نور ؛ چندان مورد توجه عکاسان حرفه ای نیستند.

استفاده عمومی از این نوع نور در سقف فضاهای داخلی ، گاهی امکان عکسبرداری با این نور را فراهم می کنند. برای جبران فام رنگی آن در سیستم آنالوگ فیلتری به رنگ سرخ خاص مورد استفاده قرار می گیرد و با انتخاب گزینه فلورسنت در دوربینهای دیجیتال این اشکال رفع می گردد.گزینه درج کلوین جواب درستی به این نوع منابع نوری نمی دهد، زیررا دمای رنگی این منابع به درستی قابلمحاسبه نیست!!! علت آن است که نور ایجاد شده در این منابع در اثر التحاب یا گرم شدن به وجود نمی آیند و برخورد الکترون ها به ملکولهای مواد فسفری عامل ایجاد نور می با شند و این نوع نور ترکیبی از طول موج های مختلف است.

استفاده از گزینه اتوماتیک در شرایطی که منابع نوری دیگر در محیط نباشند و چراغ های بکار رفته همه از نوع مهتابی باشند نتیجه قابل قبول دارد. امروز نسل جدیدی از نورهای کم مصرف فلورسنت در راه است که سازندگان آنها امیدوارند این نورها را جایگزین تنگستن ها نمایند.

فلاش ها ( نورهای لحظه ای )

پر مصرفترین منابع نور مصنوعی فلاش های سر دوربین هستند. که اکثر دوربین های خانگی واغلب دوربین های نیمه حرفه ای بعنوان یک امکان از آن بهره می برند. چنانچه دوربینی فاقد فبلش باشد؛ امکان اضافه کردن آن فراهم شده است.

این فلاش ها یا بر روی کفشک مخصوص روی دوربین سوار می شوند؛ و یا به کمک قطعه مخصوصی به محل اتصال سه پایه پیچ شده و کنار دوربین قرار می گیرند.بدلیل حجم کم ، امکان حمل آسان ، قدرت نوری زیاد و مصرف انرژی نسبتا کمشان، از آنها وسیله ای مورد علاقه ساخته است.

انواع بزرگتر فلاش ها مستقلا روی سه پایه وصل می شوند و معمولا در استودیو های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند. به این نوع منابع نوری ، فلاش های استدیویی به اصتلاح عموم فلاش چتری گفته می شود. این نوع از فلاش ها، امکان استفاده از نور راهنما و ابزار کمکی را دارا هستند.

بطور کلی فلاشها منابع نوری لحظه ای هستند که موضوع را برای لحظه ای بسیار کوتاه روشن کرده و خاموش می شوند؛ با کمی اغماض می توان گفت نوری شبیه به نور خورشید دارند.

وقتی از فلاش ها در کنار دوربین استفاده می کنیم ، بدلیل معلوم بودن موقعیت نور نتیجه حاصله قابل پیشبینی است اما استفاده ااز آنها در زوایای دیگر می تواند چگونگی پخش نور روی موضوع را نا معلوم کند. به همین دلیل برای پیشنمایش وضعیت نور روی موضوع از منابع نوری نسبتا ضعیفی بعنوان نور راهنما در فلاش های استدیویی بهره برده می شود.

اگر چه نورهای فلاش تشابه زیادی با نور خورشید دارد، اما بهتر است همان اختلاف جزیی را هم در نظر گرفته ، تنظیم صحیح رنگی را بکار ببریم. برای این منظزر در گزینه های تنظیم تراز سفیدی ( WB ) ، باید از نشان مربوط به فلاش که برای استفاده از این منابع نوری تعبیه شده است استفاده نماییم.

چنانچه نتیجه حاصل مطلوب نبود استفاده از گزینه سفارشی و یا درجه کلوین معادل راه حل مناسب تری است. شکل های دیگر منابع نوری نیز با کمی تجربه و خلاقیت قابل استفاده خواهند بود. از آنجایی که استفاده از نورهای لحظه ای نیاز به اطلاعات بیشتری دارند ، در مطالب بعدی به بررسی چگونگی استفاده از فلاش ها خواهیم پرداخت.


لايک؟ 2

حمايت از ما

حمايت از ما


اگر اين وب سايت به شما کمک کرد ميتوانيد ما را مهمان يک فنجان قهوه کنيد
ساعتهاي زيادي صرف طراحي ، ترجمه و انتشار مطالب شده است. هزينه هاي زماني و ريالي براي هاستينگ داده شده است و ما نيز اسپانسري جز شما نداريم!

پيشاپيش از حمايت شما سپاسگزارم

 
×
يک فنجان قهوه مهمان شما!
اگر از اين نوشته لذت برديد براي رفع خستگي ما ، يک فنجان قهوه مهمانمان کنيد!


اطلاعات نوشته


درباره‌ی رضا

من عبدالرضا چاوشی ، متولد 1363 و عاشق عکاسی هستم و میخواهم با ارسال این مطالب به درک بهتر مردمم نسبت به این مطلب که عکاسی یک هنره نه یک شغل کمک کنم. من ساکن اصفهان و مدیر مرکز هنرهای تصویری توت فرنگی در نجف آباد هستم .

۸ نظر

  1. lotf konid noore pishnahadi bareye yek atoliye sanati ro be man moarefi konid (ba tashakor az sayte por baretoooooooooon)

  2. بازم یه مطلب بدرد بخور مرسی

  3. خواهشمند است در صورت امکان در مورد روش استفاده از رادیو تریگر برای استفاده از چند فلاش راهنمایی کنید.
    شامل راهنایی در مورد انتخاب و خرید.
    با سپاس

  4. سلام. ببخشید من یه سوال دارم. من توی استودیوهای عکاسی این فلش چترها رو دیدم که بیش از زمان شاتر و یعنی چندین ثانیه روشن هستن!
    الان من دقیقا متوجه نمیشم. این فلش چتر ها مگه به صورت اتوماتیک با خود شاتر دوربین کار نمیکنن؟
    یا اینکه… اینها چند ثانیه میتونن روشن بمونن؟
    درضمن من هرجای اینترنت میگردم نمیتونم نمونه قیمتی از اینها پیدا کنم. لطفا طیف قیمت و همچنین رنگ و نور رو در یک مطلب بزنید.
    با تشکر

  5. عرض کردم قیمت ها از چه قیمتی شروع میشه؟
    درضمن قسمت اول سوال من مربوط به قیمت نبود.
    سوال اصلی: چرا فلش چترهایی که من دیدم بیش از یک ثانیه روشن هستن؟ آیا فلش چترها امکان روشن بودن بیش از یک یا چند ثانیه رو دارن؟
    درضمن بخشی که لینک دادی غیرفعال شده!

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


5 − دو =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>