خانه » مطالب آموزشی » استودیو عکاسی » اموزش عکاسی از مقدماتی تا پیشرفته (جلسه شیشم)
پکیج آموزش عکاسی و نورپردازی با دوبله فارسی
قورباغه

اموزش عکاسی از مقدماتی تا پیشرفته (جلسه شیشم)

وضوح در عکس

وضوح یا فوکوس از عناصر مهم زبان تصویرى و نقطه ی تاکید عکس است. عکاس با واضح نشان دادن بخشى از عکس به بیننده مى گوید «به اینجا نگاه کن!».

گاهى همه ی سطح یک عکس واضح است و عناصرش کم و بیش از اهمیت یکسانى برخوردار هستند. بعضى اوقات این اهمیت در بخشى از موضوع متمرکز مى شود. این عکاس است که با استفاده از وضوح تعیین مى کند چه چیزى در عکس مهم تر است. در عکس زیر این واضح بودن دهان و چشم راست  قورباغه است که نظر ما را به خود مى کشد.

قورباغه

براى گرفتن این عکس عکاس نقطه فوکوس دوربین را روى دهان و چشم قورباغه قرار داده. در نتیجه، آنچه نزدیک به منطقه ی وضوح عکس بوده از وضوح نسبى برخوردار شده و آنچه در جلو یا پشت آن قرار داشته از وضوح خارج شده است.

تغییر نقطه ی وضوح معناى عکس را هم تغییر می دهد. در عکس زیر که از یک موضوع و یک زاویه گرفته شده مى بینیم که در عکس اول مرد، به دلیل واضح بودن، موضوع اصلى عکس نیز هست در حالیکه در عکس دوم این درخت ها و علائم روى آنها هستند که توجه ر اجلب مى کنند.

فکوس روی سوژه فکوس روی پس زمینه

نکته ی قابل توجه دیگر تغییر عمق عکس در دو نمونه‌ی بالاست.  در عکس دوم عمق بیشترى وجود دارد زیرا عکاس نقطه ی وضوح عکس را بر بخش دورترى از موضوع قرار داده. این  فوکوس بر دور دست موجب عمق و وضوح بیشترى در عکس مى شود. عکس اول عمقش کمتر است زیرا فوکوس دوربین بر بخش نزدیک تر و کوچک ترى از موضوع متمرکز شده است.

حالا که متوجه ی نقش و اهمیت نقطه ی وضوح در عکس شده ایم مى توانیم با تمرین ذهنمان را عادت دهیم که موقع عکس گرفتن تعیین کند کدام بخش از عکس وضوح لازم دارد و دوربین را به طرف آن هدایت کند. مثلاً در پرتره اى از یک آدم، بیشتر اوقات چشم ها عناصر مهم عکس هستند و خوب است بیشترین وضوح را داشته باشند.

اگر عکاس سیستم فوکوس دوربین دیجیتال را هدایت نکند بیشتر اوقات دوربین به طور اتوماتیک بیشترین وضوح را متوجه وسط کادر عکس مى کند. اما این نقطه لزوماً نقطه ی تاکید ما در عکس نخواهد بود.

فوکوس اتوماتیک و دوربین هاى دیجیتال
هر چند دوربین هاى دیجیتال داراى قابلیت فوکوس اتوماتیک هستند اما توانائى این تشخیص را ندارند که بدانند موضوع عکس چیست و عکاس کجا را واضح مى خواهد.

براى نتیجه ی دلخواه لازم است دوربین را هدایت کنیم. سه توصیه در این مورد کمک مى کند:

  1. دوربین دیجیتال از قابلیت هاى بسیارى برخوردار است اما براى به کار گرفتن این قابلیت ها به یکى دو ثانیه فرصت احتیاج دارد. موقع عکس گرفتن لازم است اول دکمه ی عکس بردارى را تا نیمه فشار دهیم و چند لحظه صبر کنیم تا دوربین آنچه در مقابلش قرار گرفته را ارزیابى کند.
    در درس ٣ از این روش براى احتساب نور سوژه استفاده کردیم. این فرصت همچنین به دوربین اجازه مى دهد با احتساب فاصله با سوژه، میزان وضوح آن را تعیین کند.
  2. در بسیارى از دوربین هاى دیجیتال نقطه ی وضوح در وسط کادر دوربین قرار دارد. اما اگر سوژه ی مورد نظر ما در وسط عکس واقع نباشد مى توانیم با دو عمل ساده دوربین را فریب دهیم! اول آن بخش از موضوع عکس را که مى خواهیم واضح باشد در وسط کادر دوربین مى گذاریم و و دکمه را تا نیمه فشار مى دهیم و نگه مى داریم. با این کار دوربین سوژه ی ما را فوکوس کرده و ما در واقع فوکوس را قفل مى کنیم. بعد کادر عکس را تصحیح کرده، سوژه را در جاى دلخواه مى گذاریم و دکمه را کامل فشار مى دهیم. توجه کنید که موقع تصحیح کادر فاصله ی دوربین با سوژه نباید تغییر کند.
  3. بعضى دوربین هاى دیجیتال این امکان را فراهم مى کنند که نقطه ی فوکوس متحرک باشد. با خواندن دفترچه ی راهنماى دوربین مى توانید این امکان را در برنامه ی دوربین انتخاب کنید و موقع گرفتن عکس نقطه‌ی فوکوس را حرکت دهید تا روى سوژه ی مورد نظر شما قرار بگیرد.

با توجه به سه توصیه ی بالا متوجه مى شویم که براى داشتن وضوح دلخواه در عکسى که مى گیریم لازم است دوربین را هدایت کنیم تا قابلیت هاى تکنیکى اش را در جهتى که مورد نظر ما هست به کار برد.

روزنامه

توجه کنید که هر چه نور بیشترى روى سوژه عکس ما باشد، عمق میدان وضوح در عکس بیشتر خواهد بود. عمق میدان به فاصله ای  در عکس گفته مى شود که در آن چیزها از وضوح نسبى برخواردارند. نور کمتر موجب باز شدن دریچه ی عدسى و کم شدن عمق عکس مى شود.

در عکس بالا (روزنامه هاى تا شده) عمق میدان بسیار کم است و به دو سه خط از روزنامه که وضوح روى آن قرار گرفته محدود مى شود. این محدودیت به کمک بیان تصویرى عکس مذکور آمده و آن را عکس موفق ترى مى کند. تصور کنید اگر تمام روزنامه هاى حاضر در این عکس واضح بودند چه عکس شلوغ و بى تمرکزى مى شد.

از سوى دیگر، بعضى سوژه ها احتیاج به میدان وسیع ترى از وضوح دارند. براى ایجاد این کیفیت، داشتن نور زیاد به ما کمک مى کند. عامل موثر دیگر این است که عناصر عکس کمابیش در یک فاصله نسبت به دوربین قرار بگیرند تا همگى کمابیش واضح باشند.

سر تراشیدن حجاج

براى گرفتن عکس واضح از سوژه اى که در حال حرکت است، مثل مسابقه هاى ورزشى، لازم است سرعت دوربین Shutter Speed را سریع تر کنیم. سرعت هاى بالاى ۱۲۵ ثانیه سرعت هاى مناسبى براى عکس بردارى از موضوعات متحرک هستند.

گاهى هم واضح نبودن خود تکنیکى براى بیان موضوع عکس است. در این صورت با کم کردن سرعت دوربین موقع عکس گرفتن، که موجب بازتر شدن دریچه ی عدسى دوربین مى شود، همه یا بخشى از عکس را از وضوح خارج مى کنیم. سرعت هاى زیر یک شصتم ثانیه سرعت هاى مناسبى براى گرفتن عکس کم وضوح هستند.

چرخ و فلک

براى تمرین کنترل وضوح مى توانید سوژه اى را در نظر بگیرید و آن را در پنج عکس در نقاط مختلف کادر قرار دهید و سعى کنید در همه ی عکس ها وضوح روى سوژه ی شما متمرکز باشد.


30+

حمايت از ما

حمايت از ما


اگر اين وب سايت به شما کمک کرد ميتوانيد ما را مهمان يک فنجان قهوه کنيد
ساعتهاي زيادي صرف طراحي ، ترجمه و انتشار مطالب شده است. هزينه هاي زماني و ريالي براي هاستينگ داده شده است و ما نيز اسپانسري جز شما نداريم!

پيشاپيش از حمايت شما سپاسگزارم

تومان
×
يک فنجان قهوه مهمان شما!
اگر از اين نوشته لذت برديد براي رفع خستگي ما ، يک فنجان قهوه مهمانمان کنيد!


اطلاعات نوشته


درباره حسین طالبی البرز

I'm a young guy who love astronomy and mechanics, photography, art and life in a lot of work done. I wish so much that I should get it ...

مطلب پیشنهادی

در ساعات طلایی عکاسی کنید

پنج نکته مفید در عکاسی در فضای باز

همان طور که میدانید عکاسی در فضای باز خیلی کار راحتی نیست، ما در این …

۵ دیدگاه

  1. سلام خدمت شما دوستان عزیز
    بسیار بسیار متشکرم بابت مطلب های خیلی مفیدتون
    من دوشنبه مسابقه عکاسی دارم
    خیلی مطلباتون به دردم خورد
    راستش من یه عکاس مبتدی هستم فعلا تو ناحیه اول شدم
    الان هم دارم آماده میشم واسه مرحله ی استانی
    امیدوارم بتونم از همه ی نکته هایی که گفتین به خوبی استفاده کنم
    دوربین خودم خیلی سطحش پاییه و تاحالا با دوربین های حرفه ای عکس نگرفتم
    برام دعا کنین
    موفق باشین

    0
  2. ishala ke movafagh bashin….hamchenin man baraye shoma arezooye movafaghiyat daram…. 🙂

    0
  3. سلام و خسته نباشید.از مطالب خیلی خوبی که میذارید خیلی خیلی ممنونم.
    سوالی داشتم: من در آتلیه کار میکنم و به عبارتی تازه کارم.
    وقتی از عروس و داماد عکس میگیرم ننمیتونم نقطه فوکوس رو بندازم روی چشم یکی از این دونفر.اگر فاصله هم زیاد بشه فضای خالی زیاد میشه و عکس کیفیت زیادی نداره.لطفا راهنماییم کنین که بتونم عکسای واضح و شارپتری بگیرم.
    بی نهایت سپاسگزارم

    0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.